دکتر پرویز پیران: دلایل مردود شدن من در دبستان جامعهشناسی
گفتاري از دکتر پیران: ... "فسیلهای کاخ دانش" هوشمندانه در مییابند که بقای آنان و حفظ مقامشان اصلاً ربطی به توان علمی ندارد و این امر، ضمن تسهیل فرآیند فسیل شدن، به آنها آموزش میدهد که با اشغال گرهگاههای ارزیابیهای علمی نیروهای جدید، از ورود هر آن کس که اندکی خوابشان را آشفته میسازد، جلوگیری کنند و لذا فرآیند فسیل شدن در مواردی، با جذب شارلاطان بیسواد تکمیل میشود. ارزیابی بیطرفانهای در مؤسسات میتواند میزان درستی یا نادرستی این ادعاها را مشخص سازد. "فسیلهای کاخ دانش" وظیفه مهم دیگری را نیز بر عهده دارند و آن، بیاعتبار کردن هر محقق زحمتکش شریفی است که از سر اشتباه و یا از معدود فرآیندهای سالم جذب نیرو وارد مؤسسات شدهاند. با بیمسئولیتی تمام، میتوان هر راست و دروغی را در باب آن افراد شریف، مادر، پدر، همسر، برادر، خواهر، دوست و همسایه آنها گفت و آنقدر تکرار کرد که به حذف ایشان منجر شود ...